A 2001. szeptember 11-i terrortámadásokat követően a Hármas SEAL Csapat azonnal két szakaszt küldött a Közel-Keletre. Az E szakasz a kuvaiti Camp Dohába települt, és hajóátvizsgálás lett a feladata a Perzsa-öbölben, míg a H szakasz Ománba repült, hogy készen álljon az afganisztáni feladatokra. Az Echo SEAL-ek morálja nem verdeste az eget, mert azt hitték, le fognak maradni a háborúról. Néhány hónappal korábban a hajóátvizsgálás még izgalmas munka volt, mivel az volt az egyetlen éles feladat a nyugati parti SEAL csapatok számára. De most, hogy küszöbön állt a háború Afganisztánban, senki sem lelkesedett olajcsempészéssel foglalkozó hajók elfogásáért.

Körülbelül három héttel később, 2001 novemberében az E szakasz egy Mk V naszáddal és két RHIB csónakkal járőrözött az öbölben, amikor hívást kapott rádión a harci egysége parancsnokától. A Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) figyelemmel kísért egy hajót, melyről azt gyanították, hogy jelentős fegyverszállítmányt és nagy értékű célpontokat vett a fedélzetére Irakban. A SEAL szakasz egyik mesterlövésze, aki egy járőröző helikopteren ült, észlelte ezt a hajót a Perzsa-öbölben. A szakasznak öt percen belül el kellett fognia.

Az A-117 nevű célhajó azért is gyanús volt, mert korábban az al-Kaida ezzel csempészett robbanóanyagot Afrikába. Abból a robbanóanyagból készült az a két bomba, amit az Egyesült Államok kenyai és tanzániai nagykövetségénél robbantottak fel 1998 nyarán. A robbanásokban 224 ember meghalt és négyezernél több megsebesült. A SEAL-eknek számolniuk kellett azzal, hogy elszánt terroristákkal találkoznak a hajón.

A szakasz gyorsan felszerelkezett a Mk V naszád tatján és a SEAL-ek átszálltak a két RHIB-re, hogy megkezdjék a támadást. Miután rádión megkapták a kódszót a feladat megkezdésére, három percig sem tartott a csónakoknak utolérni a célhajót. A RHIB-ek közrefogták az A-117-et, és miközben az SH-60-as helikopterről a szakasz mesterlövésze fedezte őket, a SEAL-ek mindkét oldalon létrát akasztottak a korlátba és felmásztak a hajó hátsó fedélzetére.

Az E szakasz két csoportra vált, és az egyik elindult fel a hídra, míg a másik le a gépterembe. A SEAL-ek három percen belül, egyetlen lövés nélkül elfoglalták a hajót, és a legénység megbilincselt tagjait kivitték a hátsó fedélzetre. Miközben egy csoport lefényképezte a tengerészeket és biztosítást adott, a többi SEAL nekilátott a hajó átvizsgálásának. A rakomány cigaretta volt, de találtak hamis útleveleket, fegyvereket és több mint 100000 dollár készpénzt is. Egy közelben járőröző amerikai hadihajóról átküldtek egy csapatot az E szakasz felváltására, és míg a SEAL-ek visszatértek a Mk V-ösükhöz, az A-117-et elvitték Dubai partjai elé, és átadták az amerikai hírszerzőknek.
A Hármas SEAL Csapat E szakasza csoportképhez áll össze az A-117 fedélzetén, közvetlenül a hajó elfoglalása után.
KOTA SEJARAH

A Nyolcas SEAL Csapat G szakasza 2001. november 22-én érkezett a USS Shreveport (LPD-12) partraszállító dokkhajó fedélzetén a Perzsa-öbölbe az Afganisztánban kezdetét vett Tartós Szabadság hadművelet támogatására. A Nyolcas Csapat szakaszának feladata, ugyanúgy, mint a Hármas Csapat E szakaszáé, hajók átvizsgálása lett a Perzsa-öböl térségében, a Shreveportról al-Kaida terroristák, fegyverszállítmányok és csempészáruk után kutatva.

Az amerikai hírszerzés azt gyanította, hogy a Kota Sejarah nevű teherhajó illegális árut és terroristákat csempészett az Indiai-óceánon, az al-Kaida beszivárgási útvonalán. 2001. december 3-án egy S-3B Viking repülőgép észlelte a hajót, amely Pakisztán felé tartott, és hamarosan befutott Karacsi kikötőjébe. A USS Ingraham (FFG-61) irányított rakétás fregatt Karacsi előtt járőrözött, és december 5-én éjjel öt hajót észlelt kifutni a pakisztáni kikötőből. A fregattról felszállt SH-60-as helikopter pozitívan azonosította közöttük a Kota Sejarahot.

A USS Shreveport és a USS Ingraham felzárkóztak a teherhajó mögé és mellé 16 kilométeres távolságban. A pozitív azonosításra és a fedett tevékenység alapos gyanújára alapozva a USS Carl Vinson (CVN-70) repülőgép-hordozó fedélzetén Thomas E. Zelibor ellentengernagy, a hat ország közel 60 hajójából álló 50-es harci kötelék parancsnoka december 6-án kora hajnalban engedélyezte a Kota Sejarah elfogását. A csempészéssel gyanúsított teherhajó ekkor már nemzetközi vizeken járt.

A G szakasz SEAL-jei egy SH-60F helikopterről és a Húszas Különleges Hajós Egység (SBU-20) két RHIB csónakjáról szálltak át a teherhajóra, miközben két HH-60H helikopter fedezte őket mesterlövészekkel és rakétákkal. A SEAL-ek meglepték a legénységet, akik segélykérést adtak le és megszólaltatták a hajó kürtjét. A 16 tengerészt összegyűjtötték a fedélzeten, majd helikopterek további 71 SEAL-t, tengerészgyalogost és tűzszerészt raktak ki gyorskötéllel a Kota Sejarah átvizsgálására. Bár az okmányokban felfedeztek néhány következetlenséget, sem csempészárut, sem emberi tartózkodásra átalakított konténert nem találtak az átvizsgálók, ezért továbbengedték a teherhajót.
Egy SH-60F Seahawk helikopter távolodik a Kota Sejarahtól, miután SEAL-eket és tengerészgyalogosokat rakott a fedélzetére, hogy átvizsgálják.
EL OBEID

Szintén a Nyolcas SEAL Csapat G szakasza kapta feladatul egy szudáni teherhajó elfogását 2002 januárjában a Perzsa-öböl északi részén. Az El Obeid nevű hajóról azt gyanították, hogy al-Kaida terroristákat csempész.

A szudáni hajó esetében nem először merült fel a csempészet gyanúja. 1991. január 18-án, a Sivatagi Vihar hadművelet idején SEAL-ek gyorsköteleztek helikopterről a fedélzetére, és ellenállás nélkül elfoglalták. A USS Moosbrugger (DD-980) romboló átszálló-átvizsgáló (VBSS) csapata ellenőrizte a rakományt, és mivel nem került elő csempészáru, továbbengedték a hajót.

A Tartós Szabadság hadművelettel és az al-Kaida terroristák utáni vadászattal az El Obeid ismét az amerikai hírszerzés látószögébe került. 2002. január 14-én kora hajnalban a USS Shreveportról felszálló két HH-60H Seahawk helikopter mesterlövészekkel és rakétákkal fedezte a Nyolcas Csapat SEAL-jeit, akik az SBU-20 két RHIB csónakjával közelítették meg a szudáni teherhajót. A létrákon feljutó SEAL-ek percek alatt elfoglalták a hidat és a géptermet, és biztosították a legénységet.

A teherhajó elfoglalása után a USS Elliot (DD-967) romboló egy VBSS csapattal erősítette meg a G szakaszt. Miközben a SEAL-ek a legénységet ellenőrizték, a VBSS csapat tagjai átvizsgálták az El Obeid raktereit és konténereit. A szállított rakomány megegyezett a rakományjegyzékben feltüntetettel, és a legénység között sem találtak terroristagyanús személyeket, ezért az El Obeid folytathatta az útját.
Az SBU-20 két RHIB csónakja a szudáni El Obeid mögött, miután kirakták a Nyolcas SEAL Csapat G szakaszát a teherhajó átvizsgálására.
NavySEALs.hu
TÖRTÉNELEM

Terror elleni háború: Terroristavadászat a tengeren